Affiliations 

  • 1 Universiti Pendidikan Sultan Idris
MyJurnal

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pentaksiran Pendidikan Kesihatan dalam Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) untuk guru tahap Satu. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti keperluan modul pentaksiran Pendidikan Kesihatan dalam pentaksiran bilik darjah dalam pengajaran guru tahap satu. Reka bentuk yang digunakan dalam kajian ini adalah reka bentuk dan pembangunan (RBP) yang mempunyai tiga fasa. Fasa pertama ialah analisis keperluan, fasa kedua ialah reka bentuk dan pembangunan dan manakala fasa ketiga ialah fasa pelaksanaan dan penilaian. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik untuk mengetahui keperluan bahan pentaksiran iaitu modul pentaksiran untuk guru Pendidikan Kesihatan yang mengajar murid tahap satu dalam pelaksanaan PBD. Dapatan kajian menunjukkan memang terdapat keperluan untuk membangunkan modul pentaksiran bagi subjek Pendidikan Kesihatan untuk guru tahap satu dalam pelaksanaan PBD.