Sains Malaysiana, 2012;41:1043-1049.

Abstract

Kaedah pemarkahan dan penggredan sering dibincangkan dalam aspek penilaian pelajar. Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan kaedah pemarkahan dan penggredan menggunakan persentil taburan markah. Kaedah pemarkahan dengan menggunakan min dan songsangan varians markah bagi setiap soalan dalam suatu peperiksaan sebagai pemberat kepada soalan berkenaan dibincangkan. Dalam membincangkan penggredan menggunakan persentil taburan markah, persentil boleh ditentukan dengan menganggar taburan bagi markah peperiksaan. Penganggaran dan penentuan persentil bagi dua taburan iaitu taburan normal dan taburan gamma digunakan. Perbandingan dilakukan terhadap keputusan bagi beberapa senario yang diperoleh. Keputusan menunjukkan bahawa kaedah pemarkahan berpemberat yang menggunakan pemberat yang berasaskan kepada tahap kesukaran soalan boleh digunakan untuk mernghasilkan peringkat gred yang lebih jelas dalam kalangan pelajar.